mandag den 29. december 2008

Hjemmelavet julegaver og opskrifterne

I år har jeg fået lavet nogle julegaver af "egen produktion" :o)

Til Spiraltørklædet blev jeg oprindeligt inspireret af spiraltørklædet hos Garnstudio men ville helst ikke hækle tørklædet og gik derfor på jagt på nettet.

Jeg fandt en lignende opskrift hos Knit Picks og med enkelte rettelser kom tørklædet til at se sådan ud :










Tørklædet er lavet af en rest ID mohair garn fra Kvickly (ca 100 gram), startede med 94 masker på pinde 7 og strikket disse 9 pinde :
1 p : alle masker ret
2 p : alle masker ret og tag 1 maske ud i alle masker
3 & 4 p : alle masker ret
5 p : alle masker ret og tag 1 maske ud i alle masker
6 & 7 p : alle masker ret
8 p : alle masker ret og tag 1 maske ud i alle masker
9 p : alle masker ret
10 p : luk alle masker af

Min svigerinde så mit angora tørklæde med "gotisk vindue", og ønskede sig et magen til i blødt garn som ikke kradser, så mit valg faldt på Drops Alpaca.
Jeg justerede denne opskrift, strikkede over 56 masker (2x4 kantm & 4xmønster) i Drops Alpaca på pind 3½ og brugte 3 ngl til tørklædet.
Tørklædet er ca 24 cm bredt og ca 185 cm langt.











Dertil lavede jeg et par filtede luffer i Alpaca, og ville egentligt have brugt denne opskrift , men lufferne blev alt for store, så jeg endte med at lave nogle meget mindre luffter og resultatet blev heldigvis godt - både tørklædet & lufferne blev en stor succes.

Lufferne er strikket med 2 tråde på pinde 5½ og jeg har brugt 2 ngl.
Målene inden filtning er : 31 cm lange, 12 cm brede, tommelfinger er ca 10 cm, ca 10 cm fra kant til start på tommelfingeren og 15 cm fra tommel start og op til vantens øverste kant.
Og efter filtningen er målene : 23 cm lange, 10 cm brede, tommelfinger er ca 7 cm, ca 6 cm fra kant til start på tommelfingeren og ca 11 cm fra tommel start og op til vantens øverste kant












Ingen kommentarer: